Reportage

Vart är vi på väg?

 

År 2008 var antalet besökare 500 per dag på läkaren Andreas Eenfeldts blogg. I dag, tre år senare, har det ökat till 19 000. Han kallar sig för kostdoktorn och menar att en matrevolution är på gång. 

 

 

 

Vad ska vi äta för att hålla oss friska? Andreas Eenfeldt, som bor i Karlstad, är väl medveten om att det kan vara svårt för den enskilde att veta. 

– Experter ger olika bud hela tiden, säger han, men tror ändå att gemene man och kvinna själv kan ta ut kompassriktningen.

– Fundera över vad du är designad att äta. En gång i tiden var vi jägare och samlare och åt vad naturen gav. Vår kropps behov har inte förändrats sedan dess, det är någonting annat som har förändrats. 

Han visar på människans evolutionära utveckling och har komprimerat den till ett år. Under hela detta modellår har vi ätit naturlig mat, det är bara den allra sista stunden på sista dagen som socker och stärkelse har blivit en del av vår kost. 

– Och det är oroväckande. Socker och vitt mjöl är vi inte designade att äta, menar Andreas, vars föreläsning i Hässleholm arrangerades av Qigong- och Kung Fu-föreningen T.I.A.

Han förespråkar det han kallar för riktig mat, till exempel feta mjölkprodukter, kött, fisk, grönsaker, ägg, raps- och olivolja och nötter. Andreas och många med honom, både läkare och professorer, anser att dagens kostråd är helt felaktiga. Tesen att det mättade fettet, alltså det vi får från djur, skulle vara farligt kommer från 1950-talet. Vetenskapsmannen Ancel Keys gjorde en undersökning och fann ett samband mellan det mättade fettet och risken för hjärtsjukdomar. Han visade statistik från sex länder och västvärlden lyssnade. 

– I Japan åt man lite fett och hade lite hjärtsjukdomar, i USA åt man fet mat och hade fler hjärtsjukdomar. 

– Det verkade ju logiskt. Men en kollega till Keys fann att han bara hade redovisat sex av de 22 länder han hade undersökt, hela statistiken var inte så tydlig längre. 

Det som däremot var tydligt var att i Japan åt man inget socker och inget vitt mjöl, medan amerikanarna gjorde det i allra högsta grad. Det framkom inte eftersom Keys bara hade valt att jämföra fettet. 

För 27 år sedan, 1984, kom så kostråden om att äta mer kolhydrater, alltså exempelvis bröd, potatis, pasta, ris, och mindre fett. Vad har hänt sedan dess då? Andreas visar en bild på USA genom åren där fetman har brett ut sig som värsta farsoten. I dag räknas bara 32 procent av befolkningen som normalviktig. 

I Sverige fick vi nyckelhålsmärkningen 1989 och även om vi inte har haft samma explosionsartade utveckling av övervikt har vi ändå gått åt samma håll. 

Vad är då skillnaden mellan att äta en fettrik kost och en kolhydratrik? Jo, det handlar om blodsockret och hormonet insulin. Andreas berättar att han åt en måltid som innehöll en stor köttbit stekt i smör, bönor och persilja samt bearnaissås gjord på smör och äggulor. Mycket mättat fett, alltså. Efter maten kontrollerade han sitt blodsocker.

– Blodsockret var helt normalt och låg mellan fyra och sex precis som det ska. 

En tid senare deltog han i Världsfetmakonferensen i Stockholm. Han visar en bild på lunchen de bjöds på och kan inte annat än skratta åt eländet. Mackor, sockrad yoghurt, choklad och äpple. Allt blir socker i kroppen. Återigen kollade han sitt blodsocker. 

– En timme efter maten var det skyhögt, 9,9. Tre timmar senare var det lägre än normalt och jag blev sugen på något att äta igen. Det är det som är risken med sådan mat. 

– Om du äter fet mat blir du mätt längre och blodsockret håller sig på en bra nivå. 

Mycket kolhydrater höjer alltså blodsockret, vilket ökar insulinproduktionen och ger en signal till kroppen att lagra fett. Lite kolhydrater och ökat fettintag ger en låg insulinproduktion och det resulterar i fettförbränning.

Diabetes typ 2, där kroppens insulinproduktion inte räcker till, är en allt vanligare sjukdom i Sverige och Andreas berättar att många patienter blir symptomfria genom att äta mer naturligt fet mat än kolhydratrik. 

Han visar en broschyr som delas ut gratis på vårdinrättningar till diabetespatienter där de rekommenderas att äta sådant som höjer blodsockret, frukt, ris, pasta, potatis och bröd. 

– Och vem har gjort den broschyren? Jo, ett läkemedelsföretag som säljer blodsockersänkande medicin. 

– Vi behöver en matrevolution och vi kan alla vara med i den. Feta och sjuka människor är lika med fel kostråd, normalviktiga och friska är lika med bra kostråd. 

 

 

Andreas Eenfeldts kostomläggningstips till nybörjare: 

Ät gärna: kött, fisk, ägg, ovanjordväxande grönsaker (mindre stärkelse) och naturligt fett som till exempel smör, grädde, oliv- och rapsolja. Bär i måttliga mängder, gott med vispad grädde. 

Undvik helst: socker och stärkelserik mat som kakor, läsk godis, bröd, pasta, ris, potatis. Smaksatta och sockrade mejeriprodukter.

Ät när du är hungrig tills du är lagom mätt. Glöm alla industriframställda lightprodukter, nyckelhålsmärkningar och liknande. 

När du undviker socker och stärkelserik mat stabiliseras ditt blodsocker och det fettlagrande hormonet insulin sjunker. Då ökar din fettförbränning och du blir mättare. 

www.kostdoktorn.se