Reportage

Viktiga vilan

 

Pling. De små klockornas klang dör sakta bort och uppgiften är att lyssna tills den tystnar. Läkaren Ola Schenström, Luleå, berättar att den lilla stundens lyssning är ett exempel på mindfulness, ett förhållningssätt till livet.
 
 
Du går iväg för att hämta något, men plötsligt har du glömt vad du skulle hämta. Din uppmärksamhet har splittrats och du blir irriterad på dig själv. Det kanske fortsätter med att du glömmer dina nycklar. tar något att äta i förbifarten utan att tänka på det, samtalar med en person utan att lyssna på vad den säger, läser epost samtidigt som du pratar i telefon. 
Listan kan göras mycket längre och läkaren Ola Schenström menar att det finns anledning att tro att vi människor aldrig var så lite uppmärksamma på nuet som i dagens västerländska samhälle. Vårt livsrum för vila naggas hela tiden i kanten, säger han. 
– Alla generationer före oss har varit mer närvarande. Det tragiska är att den psykiska ohälsan ökar, speciellt bland unga tjejer, trots att vi har det så bra materiellt. 
Ola är allmänläkare och har mött väldigt många människor som har utmattningssymptom. Då har stressen gått så långt att kroppens naturliga system har satts ur funktion. En stor gemensam nämnare för de här personerna är att de försummat omsorgen om sig själva. 
– Det finns de som är utmattade som tror att de har blivit dementa. 
För 15 år sedan började Ola själv att meditera, vilket då inte var så vanligt bland läkare. I dag ser det annorlunda ut. 
– Det finns en helt annan öppenhet, flumstämpeln har tvättats bort. 
Numera har han släppt sitt läkarjobb och arbetar heltid med mindfulness som han själv började utöva för åtta år sedan. Han håller bland annat föreläsningar inom vården och intresset är stort. Det handlar både om att själv må bra som personal och att kunna hjälpa patienterna må bättre. 
– Vi har ju ett problem i sjukvården och det är att vi ser mest till det sjuka.
Ola menar att även om en person är kroniskt sjuk är det möjligt att genom träning fokusera på det friska. Ju större vi gör det som är bra, desto mindre blir risken att vi identifierar oss med det som inte är så bra. 
– Vi är ju inte vår smärta eller sjukdom och vi är inte våra tankar. Det är mera som är friskt i oss än sjukt. 
– Vi har glömt bort vår egen självläkande förmåga. Lyssna på kroppen, den vet.
Hur går det då till att träna medveten närvaro? Jo, till exempel att medvetet känna smaken på maten, känna hur stolen känns, hur fötterna känns mot underlaget, att verkligen lyssna på den du pratar med, att avstå från att känna oro i stunden, att njuta av ett ögonblick. Det är att stilla sig och uppleva nuet. 
– Mindfulness är ett kraftfullt verktyg för att möta verkligheten som den är. När vi vill att det som är just nu ska vara annorlunda får vi en konflikt inom oss. 
Att lära sig vara medveten i nuet är ett sätt att lära sig styra sitt förhållningssätt till livet. Det vi inte kan påverka behöver vi kunna släppa så vi inte fastnar i oro över morgondagen eller i ältande av gammalt. 
Stress, oro och sömnlöshet är en biverkning av vårt splittrade sätt att leva i dag, säger Ola, men han tror egentligen inte att det är stressen som är vårt huvudproblem. 
– Nej, det är graden av återhämtning, alltså balansen mellan vila och aktivitet. Att alltid vara aktiv håller igång hjärnan och vi vet inte effekterna av det än.
Människan har ett grundläggande behov av vila, återhämtning, sömn, fysisk aktivitet och social gemenskap. Ola menar att samhällets snabba förändring motarbetar ett hälsosamt levnadssätt, vi har inte längre några strukturer i vår vardag som hjälper och stöder oss att få dessa behov tillfredsställda. Som exempel nämner han att inte ens långfredagen är en fredad dag från aktivitet, det finns alltid möjlighet att handla, affärer och bensinmackar har i princip alltid öppet. Och dygnet runt finns det en möjlighet att titta på teve. 
Sömnen är vår viktigaste källa till återhämtning, därför är det ett bekymmer att sömnproblemen ökar, speciellt bland unga. 
– Unga sover lika dåligt som äldre och det är ett nytt hälsoproblem. För övrigt sover vi svenskar sämst i Europa.
– En förälder som lär sina barn goda sömnvanor ger dem en gåva för livet.
Att träna medveten närvaro är lika med att ta hand om sig själv och det ska vi göra med gott samvete. Att låta bli att ta hand om sig själv är inte modernt, säger Ola. 
– Omsorg om andra bygger på omsorg om dig själv. Det behöver speciellt kvinnor som jobbar inom vården tänka på, 
– Gå in i så många ögonblick som möjligt med ett barns ögon. I en experts ögon finns det inte så många möjligheter, i ett barns finns det tusen.